اخگر

ترجمه های آمادور نویدی – از اخگر شعله بر می خیزد!

مبارزه برای جهانی بهتر: سرمقاله گاردین- ارگان حزب کمونیست استرالیا/ آمادور نویدی

جوهر اصلی تئوری مارکسیستی مبارزه طبقاتی است. در جامعه ما، در مرحله کنونی از تاریخ، این عمدتاً شامل رقابت بین آن کسانی است که صاحبان اصلی دارایی و ابزار تولید هستند و، از طرف دیگر، مردمی است که کار می کنند… یک زندگی بهتر یعنی چیزهای ساده ایی مانند اشتغال، مسکن، دسترسی به خدمات پزشکی، آموزش و پرورش، و جامعه ای باثبات و بدون جنگ. این یعنی تحمل و غنای یک جامعه چند فرهنگی، چند زبانه با تنوع مذهبی و عقاید دیگر. این یعنی خوش آمد گفتن به پناهندگان بجای حبس آنها در اردوگاه های دورافتاده و یا در جزایری که به زندان تبدیل شده اند… ما کمونیستها هردو برنامه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را تقدیم می کنیم، که راه جلو به سوسیالیسم را ارائه میدهد. ما حق داریم که درباره هر نظریه و مجموعه ای از ایده ها تحقیق کنیم، نظر دهیم و بپرسیم که آیا آنها عملی می شوند، و در خدمت بشریت هستند؟

943610_375770535865579_1832681555_n

مبارزه برای جهانی بهتر

سرمقاله گاردین، ارگان حزب کمونیست استرالیا

برگردان: آمادور نویدی

ما سیستم حودمان را می سازیم. مردم سرمایه داری را ساخته اند و مردم  هم می توانند آن را تغئیر دهند. ما تمام منابع و مهارت های لازم را داریم تا همه احتیاجات بیش از شش میلیارد ساکنان این سیاره را برآورده سازیم. ما باید گام بعدی را برداریم و سیستم اقتصادی و اجتماعی خود را به گونه ای بسازیم که ثروت بزرگ ایجاد شده به نفع همه باشد.

برای رسیدن به این هدف، ما باید یک برنامه جامع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داشته باشیم. حزب کمونیست دارای چنین برنامه ایست که مربوط به این دوره و مطابق با دوران کنونی از تاریخ است. با توجه به اینکه تغییر همواره با ماست، برنامه ما نیز باز است تا تحولات شرایط اجتماعی و اقتصادی را درنظر بگیرد.

جوهر اصلی تئوری مارکسیستی مبارزه طبقاتی است. در جامعه ما، در مرحله کنونی از تاریخ، این عمدتاً شامل رقابت بین آن کسانی است که صاحبان اصلی دارایی و ابزار تولید هستند و، از طرف دیگر، مردمی است که کار می کنند.

البته در مبارزه برای یک دنیای بهتر اصول دیگری وجود دارند. سازمانها و دستورات مذهبی نیز نقش دارند. برای مثال، حضرت محمد، برای رهبری جنبشی برنامه  داشت که ریشه در مبارزه ایدئولوژیک علیه ساختار اجتماعی، سیاسی، و اقتصادی جامعه ای بود که او در آن زندگی می کرد.

حزب کمونیست استرالیا دیدگاه خود را بر جایگاه حقوق خیلی روشن بیان می کند. ما میدانیم که هستند و وجود خواهند داشت کسانی که دارای عقاید مذهبی مختلفی هستند. ما به آنهایی که دارای عقاید مذهبی هستند احترام میگذاریم و حق آنها را در داشتن مذهب قبول داریم.

ما از اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل که می گوید: «هر کسی حق آزادی عقیده، وجدان و مذهب دارد؛  این حقوق شامل آزادی تغییر مذهب یا عقیده، و آزادی، به تنهایی و یا در اجتماع با دیگران و در عموم و یا خصوصی، مذهب یا عقیده خود را در آموزش، عمل، عبادت و ابراز نماید». و باز هم: «تمام افراد بشر دارای عقل و وجدان هستند و باید نسبت به یکدیگر با روحیه برادری عمل کنند»، حمایت می کنیم.

برای رسیدن به این اصول ما قاطعانه مخالف هرگونه تبعیض یا جنگ هستیم که به عنوان توجیه برتری یک مذهب بر دیگری، و یا حقوق برتر آنهایی گردد که مذهب خود را علیه دیگری که برچسب «بد» خورده است، «خوب» نشان میدهد.

خوب و بد نباید بین مذاهب و یا حتی بین افراد دین دار و بی دین دیده شود. این باید بیشتر در اختلاف بین کسانی دیده شود که خودشان را آشکارا با استثمار کار  دیگران ثروتمند میسازند و کسانی که خواستار توزیع عادلانه ثروت ایجاد شده هستند.

تقسیم خوب و بد نیز باید بین کشورهایی که برای استقلال خود مبارزه می کنند و کسانی باشد که آنها را هدف استعمار خود قرار می دهند. به این شکل استعمار، جهانی شدن میگویند. ما به این جهانی شدن شرکتهای بزرگ/کورپورات ها و یا امپریالیسم میگوئیم، بدین دلیل که تلاش شده که مد تمام جهان به همان الگویی گردد که شرکتهای بزرگ آمریکا، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، استرالیا و ژاپن آنرا «نظم نوین جهانی» میخوانند.

هر دو احکام دینی و کمونیستها همواره برای یک زندگی بهتر برای فقرا و بیماران و بی حانمان ها مبارزه کرده اند. شاید راه حل ما متفاوت باشد – کمونیستها بر این دنیا و حال تأکید دارند، و خیلی از مردم مذهبی هم بر این باورند، در حالی که مذهبی ها به آخرت نیز معتقدند.

یک زندگی بهتر یعنی چیزهای ساده ایی مانند اشتغال، مسکن، دسترسی به خدمات پزشکی، آموزش و پرورش، و جامعه ای باثبات و بدون جنگ. این یعنی تحمل و غنای یک جامعه چند فرهنگی، چند زبانه با تنوع مذهبی و عقاید دیگر. این یعنی خوش آمد گفتن به پناهندگان بجای حبس آنها در اردوگاه های دورافتاده و یا در جزایری که به زندان تبدیل شده اند.

اما تا زمانی که یک مسیر جدید در سیاست، اقتصاد و ساختار قدرت وجود نداشته باشد، ما نمیتوانیم چیزها را بطور قابل ملاحظه ای تغییر دهیم. شرکت های خصوصی صدها سال تجربه داشته است که چیزها را به میل خود درست کنند. نمایندگان سرمایه داری دارای قدرت، ثروت، فن آوری، دانشگاه ها، و اندیشکده ها هستند – آنها حتی دارای اعتماد به نفس و مورد اعتماد بسیاری از مردم هستند. کشورهایی که برهبری کمونیست ها و یا مسلمانان هستند، نیز دارای این مسئولیت هستند و هر کدام بر طبق دستاوردهای خود مورد قضاوت قرار میگیرند.

ما کمونیستها هردو برنامه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را تقدیم می کنیم، که راه جلو به سوسیالیسم را ارائه میدهد.

ما حق داریم که درباره هر نظریه و مجموعه ای از ایده ها تحقیق کنیم، نظر دهیم و بپرسیم که آیا آنها عملی می شوند، و در خدمت بشریت هستند؟

 

برگردانده شده از:

سرمقاله گاردین، ارگان حزب کمونیست استرالیا، شماره ۱۷۴۶، ۳۱ اوت ۲۰۱۶

Issue #1746      August 31, 2016

Editorial– The struggle for a better world

 http://www.cpa.org.au/guardian/2016/1746/02-editorial.html

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: