اخگر

ترجمه های آمادور نویدی – از اخگر شعله بر می خیزد!

نسل‌کشی! هنگامی‌که نسل‌کشی دیگر نسل‌کشی بحساب نمی‌آید: مارگرت کیمبرلی/ آمادور نویدی

نسل‌کشی!

هنگامی‌که نسل‌کشی دیگر نسل‌کشی بحساب نمی‌آید

نوشته: مارگرت کیمبرلی

برگردان: آمادور نویدی

When Genocide Is No Longer Genocide

وقتی‌که نسل‌کشی دیگر نسل‌کشی نیست!

برخی از حامیان اسرائیل می‌خواهند با امید به پاک‌کردن جنایات جنگی اسرائیل، مفهوم نسل‌کشی را از بین ببرند. هرنوع بازتعریفی از نسل‌کشی به آمریکا اجازه می‌دهد تا از متهم شدن به نسل‌کشی‌های زیادی که در داخل و خارج مرتکب شده است، فرار کند.

«ازاین‌رو، ما براین باوریم که شهروندان ساه‌پوست تحت‌ستم آمریکا، بمدت طولاتی با جداسازی، مورد تبعیض و هدف خشونت قرار گرفته اند و متعاقبا از سیاست‌های ثابت، آگاهانه و متحد هر بخشی از دولت رنج می‌برندما نسل‌کشی را محکوم میکنیم. کنگره حقوق مدنی، ۱۹۵۱(۱)

سردبیر وال استریت ژورنال، آدام کرش(Adam Kirsch)، اخیرا، مقاله ای نوشته است با عنوان «آیا زمان عدم کاربُرد واژه نسل‌کشیً فرا رسیده است؟ معنای نسل‌کشی.»(۲)

هدف فردی‌ که یک داستان کوتاه ۱۷۰۰ کلمه ای می‌نویسد، اما نمی‌خواهد از کلمه نسل‌کشی استفاده کند، دفاع از اسرائیل‌ست، بنابراین مدعی می‌شود که اسرائیل علیه مردم غزه نسل‌کشی نمی‌کند.

این پندار زجرآور و طولانی قابل بررسی نیست. برای جلوگیری و مجازات نسل‌کشی، سازمان ملل در کنوانسیون ۱۹۴۸، نسل‌کشی را به‌روشنی تعریف کرده است. (۳)

https://www.un.org/en

دیدار دبیرکل از آشویتسبیرکناو، لهستان. عکس سازمان ملل/ ایوان اشنایدر

در کنوانسیون مذکور، نسل‌کشی بمعنای هر یک از اقدامات مرتکب شده زیر گفته می‌شود که به قصد نابودی کلی یا جزیی، یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی صورت گیرد:

۱. به کشتن اعضای گرو منتهی شود؛

۲. به آسیب جدی جسمی یا روانی به اعضای گروه منجر شود؛

۳. ضربه عمدی محاسبه شده به شرایط زندگی گروه که نابودی کلی یا حزیی فیزیکی ایجاد کند؛

۴. تحمیل اقداماتی جهت جلوگیری از نوزادآوری درون گروه؛

۵. انتقال اجباری کودکان گروه به گروه دیگری.

این تدابیر دقیقا در مورد جنایت اخیر اسرائیل علیه فلسطینیان در غزه اعمال می شود که شامل بمباران خانه‌ها و بیمارستان‌ها، محرومیت از دست‌رسی به آب و برق، قتل‌های فراقانونی(ترور رهبران، دست‌گیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه) است.

این ضوابط هم‌چنین شامل جنگ‌های آمریکا از کُره گرفته تا ویتنام، تا عراق و لیبی و به بردگی گرفتن آفریقایی‌ها و نابودی جوامع بومی، سرقت سرزمین‌های آن‌ها و سیستم کنونی حبس دسته‌جمعی داخلی می‌شود. مثال‌های فراوانی از نسل‌کشی در تاریخ آمریکا و جهان وجود دارد. یقینا هیچ دلیل منطقی جهت پایان عدم کاربُرد این کلمه بسیار مهم وجود ندارد، مگر این‌که علتش سیاسی باشد.

کیرش در هیچ جای مقاله اش به تعریف سازمان ملل رجوع نمی‌کند که از سال ۱۹۴۸ عموما در سطح جهانی مورد قبول واقع گردیده است. برای آمریکا و اسرائیل، متحد نزدیک آن، که نسل‌کشی یهودی‌های اروپایی در جنگ جهانی دوم منجر به دفاع از تأسیس، موجودیت و همه جنایات دولت یهودی شده، حقیقت بسیار تلخ‌ست.

کلمه نسل‌کشی کاملا بیان‌گر نقض حقوق بشرست. در آخرین تلاش جهت ساکت نمودن منتقدان سیاست آمریکا و اسرائیل، خود کلمه(نسل‌کشی) مورد حمله قرار گرفته است. و بدین‌جهت، بویژه برای سیاه‌پوست‌ها مهم است که بخشی از این بحث و مناظره باشند.

این تشکل‌های تحت رهبری سیاهان مانند کنگره حقوق مدنی بودند که جرأت کردند بگویند شیطان کیست، و بگویند که جنایات نسل‌کشی خیلی فراتر از اردوگاه‌های مرگ در اروپا گسترش یافت.

در آخرین موج سانسور، و سخت‌گیری، در حال حاضر سیاه‌پوست‌ها هدف قرار گرفته اند. این دانش‌جوهای سیاه‌پوست هاوارد و دیگر دانش‌گاه‌ها بودند و هستند که مورد اذیت و آزار قرار گرفته، ستاره‌دار شدند و فرصت‌های شغلی را از دست دادند. افراد سیاه‌پوست عضو کنگره، کُری بوش و جمال بومن، بعنوان مخالفان اصلی جهت حمایت ناکافی از اسرائیل مجازات می‌شوند. اگر ناگهان از اهمیت کلمه نسل‌کشی کاسته شود، خود مبارزه آزادی‌بخش مورد حمله قرار می‌گیرد.

باید به دلایل واضح با تلاش جهت حمایت از اسرائیل مخالفت شود. مردم غزه تحت یورش وحشیانه اسرائیل قرار دارند، درحالی‌که جهان نظاره‌گری بیش نیست، گویی که نمی‌توان هیچ‌کاری کرد. آمریکا تنها کشوری‌ست‌که می‌تواند به این خونریزی و قتل‌عام فلسطینی‌ها پایان دهد، اما این‌کار را نمی‌کند، زیرا که هم‌سو با دولت اسرائیل‌ست و هدفش پاک‌سازی قومی غزه است.

اگر بشود که مفهوم نسل‌کشی را بطور ناگهانی به‌کناری نهاد، و اگر بتوان مفهوم یک دولت استعماری شهرک‌نشین را برای خاطر اسرائیل غیرقانونی اعلام نمود، پس بنابراین، می‌توان برای هرجنایتی دروغ بافت. دفاع شعاری از مردم تحت ستم غیرقانونی می‌شود و ترور دولتی دیگر این‌چنین نامیده نمی‌شود.

برای ساه‌یوست‌ها صحبت کردن از ادامه نسل‌کشی جاری(۳) در این کشور نه فقط درست است، بل‌که ضرورت دارد. اگر به یک خلاف‌کار اجازه داده شود که حتی به زبان از مجرمیت شانه خالی کند، خشونت‌های گوناگون قابل‌قبول می‌گردد.

واژه نسل‌کشی سلاحی کارآمد و عادلانه است. به‌همین‌دلیل‌ست که الان زیر سئوال برده شده است. گناه‌کارها می‌خواهند بی‌گناه جلوه دهند و جنایات‌شان در پروسه ناپدید شود. بنابراین، نخیر، نباید کلمه ای که در سطح جهانی مورد قبول واقع گردیده، و جهت پاسداری از حقوق انسانی بعنوان یک ضرورت حمایت می‌شود، محو گردد. فکرش را بکنید که اگر کیفیت نام یک جنایت از گفتمان حذف شود، چقدر رنج و عذاب بدتر می‌شود.

همین حالا هم به‌ندرت‌ به مرگ شش میلیون کنگویی نسل‌کشی می‌گویند، درحالی‌که باید نسل‌کشی خوانده شود. وقتی‌که بومیان آمریکایی و نوادگان آفریقایی از تجربه هایشان درباره نسل‌کشی صحبت می‌کنند، مسخره می‌شوند. در سال ۱۹۴۸، سازمان ملل به‌درستی نسل‌کشی را تعریف نمود، و بمعنای قصد نابودی یک گروه نام‌گذاری شد و هیچ‌کسی حق ندارد که آن‌رااز معنا تهی سازد. در سرتاسر تاریخ بشریت نسل‌کشی صورت گرفته و باید آن‌ها را به همین نام (نسل‌کشی ها) شناخت.

درباره نویسنده:

مارگارت کیمبرلی سردبیر اجرایی و ستون‌نویس ارشد Black Agenda Report و مجری فعلی پادکست Black Agenda Radio است. کتاب او تحت عنوان تعصب: آمریکای سیاه و روسای جمهور در سال ۲۰۲۰ توسط انتشارات Steerforth منتشر شد.

دکتر کورنل وست گفت: «مارگارت کیمبرلی جواهر روشن‌فکری یا آتش پیش‌گویی درباره همه روسای جمهور ایالات متحده و ریشه‌های عمیق آن‌ها را در میراث باطل برتری سفیدپوستان و سرمای‌ داری غارت‌گر به ما می‌دهد. به نظر می‌رسد چنین حقایقی بیش از آن چیزی است که اکثر آمریکایی‌ها می‌توانند تحمل کنند، اگرچه ما به خطر خودمان سخنان او را نادیده می‌گیریم

خانم مارگارت کیمبرلی، برنده جایزه سرنا شیم برای صداقت سازش‌ناپذیر در روزنامه‌نگاری و جایزه مؤسسه زنان برای آزادی مطبوعات در سال ۲۰۲۱ زنان در رسانه است. او هم‌چنین یکی از اعضای هیئت مدیره کنسرسیوم نیوز است.

خانم مارگارت کیمبرلی در مجموعه‌های «در دفاع از جولیان آسانژ»، «سرمایه‌داری در یک هواکش: تأثیر کووید۱۹ بر چین و ایالات متحده» و «کشتن ترایون‌ها: گل‌چین خشونت آمریکایی» مشارکت دارد. فعالیت‌های او شامل عضویت در کمیته اداری ائتلاف ملی ضدجنگ، کمیته هم‌آهنگی اتحاد سیاهان برای صلح و هیئت مدیره بنیاد یادبود صلح آمریکاست.

خانم مارگارت کیمبرلی، در رسانه های ملی و بین المللی از جمله CGTN، RT، المیادین، دویچه وله (DW)، الجزیره انگلیسی و اسکای نیوز ظاهر شده است.

کارهای خانم مارگارت کیمبرلی را می‌توان در Patreon پشتیبانی کرد و هم‌چنین می‌توان آن را در یوتیوب، فیس بوک، توییتر @freedomrideblog، اینستاگرام، تلگرام، BlueSky و Linktree پیدا کرد.

خانم مارگارت کیمبرلی فارغ التحصیل از کالج ویلیامز است و در شهر نیویورک زندگی می‌کند.

خانم مارگارت کیمبرلی نویسنده کتاب تعصب: آمریکای سیاه و روسای جمهور است.

https://www.margaretkimberley.com/

برگردانده شده از:

WHEN GENOCIDE IS NO LONGER GENOCIDE

Posted by MLToday | Jan 4, 2024 |

BY MARGARET KIMBERLEY, BAR SENIOR COLUMNIST

December 13, 2023  Black Agenda Report

 

منابع:

(۱)

We Charge Genocide, Civil Rights Congress, 1951

We Charge Genocide: The Crime of Government Against the Negro People by William L Patterson, 1970

https://www.blackpast.org/global-african-history/primary-documents-global-african-history/we-charge-genocide-historic-petition-united-nations-relief-crime-united-states-government-against/

(۲)

Is It Time to Retire The Term ‘Genocide’? The Meaning of Genocide 

From Capitol Hill to the Middle East, a word invented to describe the ultimate crime has become a political flashpoint.

https://archive.md/xJq9v

(۳)

1948 Convention on the Prevention and Punishment of Genocide .

https://www.un.org/en/genocideprevention/genocide.shtml

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

اطلاعات

این ویودی در 17 ژانویه 2024 بدست در دسته‌بندی نشده فرستاده شده و با , برچسب خورده.

بایگانی

بایگانی